Körkortslån från Csn

Körkortslånet är ett lån för dig som är arbetslös och mellan 18 och 47 år. Du kan få låna pengar från CSN för att kunna ta ett svenskt körkort med körkorts­­behörighet B, det vill säga för personbil och lätt lastbil. Du kan få låna högst 15 000 kronor. Det du lånar ska du sedan betala tillbaka, och det behöver du göra även om du inte får körkort.

Så mycket kan du låna
Som mest kan du låna 15 000 kronor. Pengarna betalas ut tre gånger under din körkorts­­utbildning, och varje utbetalning är på 5 000 kronor. Om du vill låna mindre behöver du inte begära alla tre utbetalningarna.
Du kan bara få CSN:s körkortslån en gång. Beslutet om körkortslån gäller i ett år från och med dagen för beslutet.
Körkortslånet kanske inte räcker till hela din körkorts­­utbildning, men det kan vara en hjälp på vägen. Hör med din trafik­skola, så kan de hjälpa dig att lägga upp en plan. Då ser du också hur långt pengarna räcker.

Villkor för att få körkortslån
Du måste uppfylla alla de här villkoren för att ha rätt till körkortslån:

• Du får inte ha ett svenskt B-körkort sedan tidigare.
  • Du ska ha fyllt 18 år och vara under 48 år.
  • Du måste vara arbetslös och anmäld som arbets­sökande hos arbets­förmedlingen. Som arbetslös räknas du även om du till exempel deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program eller om du har en etableringsplan. Kravet på arbetslöshet är olika beroende på din ålder. Läs mer om det längre ner.
  • Trafikskolan måste ha tillstånd av Transportstyrelsen att driva trafikskola.

Trafikskolan behöver ha ett avtal med CSN.

Ansök här: